Dievkalpojums
Dievkalpojumi notiek svētdienās plkst. 11:00
Dievkalpojums, iespējams, ir viena no tām norisēm kristīgās draudzes
dzīvē, kura tiem, kas paši nav draudzē, liekas kaut kas mākslīgs, lieks,
smagnējs, sastindzis un novecojis. Kā saka – vai tad laiku nevar
pavadīt arī kā jautrāk un interesantāk?
Tomēr, ja sākam ar pieņēmumu, ka kristieši gluži
tik neprātīgi jau nav, ka nevarētu atrast kādu labāku laika pavadīšanas veidu,
tad, iespējams, dievkalpojumā notiek lietas, kurām būtu vērts mazliet pievērst
uzmanību un padomāt.
Vārds dievkalpojums nāk no grieķu
vārda "liturģija". Vēl joprojām kristīgajā pasaulē, runājot par
dievkalpojumu, šis vārds ļoti plaši tiek lietots dažādās valodās. Senajās
Atēnās ar vārdu liturģija apzīmēja kāda cilvēka publisku kalpošanu. Piemēram,
bagāto Atēnu iedzīvotāju pienākums bija salabot par savu naudu pilsētas ceļus.
Šādu publisku kalpošanu sabiedrībai tad arī apzīmēja ar vārdu liturģija. Vēlāk
šo pašu izpratni un nosaukumu pārņēma kristieši, kad sanāca savās sapulcēs,
kurās kopīgi lūdza Dievu, dziedāja, lasīja Svētos Rakstus, svinēja Svēto
Vakarēdienu.
Tātad kristīgs dievkalpojums ir saistīts
ar publisku kalpošanu. Jūs tagad jau noteikti sākat nojaust, ka
dievkalpojums ir kristīgās draudzes kalpošana savam Dievam. Ja jūs tā
padomājāt, tad jūs esat kļūdījušies, jo liturģijas jeb dievkalpojuma jēga un
būtība ir pavisam pretēja. Vai zināt, kurš dievkalpojumā publiski kalpo? Vārds
dievkalpojums mums lieliski to pasaka priekšā, vajag tikai to izlasīt lēnām, pa
zilbēm – Dievs – kalpo – jums. Jā, jā! Tieši tā! Dievkalpojumā
Dievs publiski kalpo tieši mums, tas ir tiem, kuri sanākuši kopā uz
dievkalpojumu. Vai jums tas izklausās dīvaini? Iespējams, bet tieši tāds ir
Dievs, kurš atklājies pasaulei Jēzū Kristū – liels Dievs, varens Dievs,
Dievs debess un zemes Radītājs, visa Valdītājs, tāds, kuram neko no mums
nevajag. Gluži pretēji – tie esam mēs, kas apzinās robežas savā dzīvē
un šajā pasaulē, un tāpēc mums ir svarīgi sastapt Dievu.
Jā, dievkalpojums ir sastapšanās starp
Dievu un cilvēku. Sastapšanās, kurā galvenais devējs, pat kalpotājs ir
Dievs. Saņēmēji esam mēs. Ko Viņš dod? To, ko neviens cits nespēj iedot –
dzīvību, mūžīgo dzīvību, dzīvi kopā ar Sevi – tieši to nozīmē Viņa
mīlestība uz mums. Dievkalpojumā mēs saņemam grēku piedošanu, tas ir, Dievs
noārda visus šķēršļus mūsu starpā. Vai zināt no kurienes šie šķēršļi? To autori
esam mēs ar savām ļaunajām domām, vārdiem un darbiem. Piedošana nozīmē –
mēs esam kopā. Mēs un Dievs, kurš nāk atjaunot ceļu starp mums, gluži kā tie
bagātnieki senajās Atēnās. Tāda ir dievkalpojuma jēga un būtība. Citiem
vārdiem, Dievs dievkalpojumā nāk pie mums un dāvina mums sevi –
runātajā Vārdā, grēku piedošanas pasludinājumā, Kristībā, Svētajā Vakarēdienā –
tie visi ir veidi, kādos Dievs mūsu vidū publiski kalpo. Dievkalpojums,
protams, kā jebkura draugu sastapšanās neiztiek arī bez mūsu pateicības un
prieka par saņemtajām nepelnītajām dāvanām. Tas parasti izpaužas draudzes
lūgšanās un dziesmās.
Dievkalpojuma norisi mēs shematiski varētu iedalīt vairākās daļās:
- ievads;
- grēksūdzes
daļa, kurā draudze izsūdz savus grēkus un Dievs kalpo ar
piedošanu;
- Vārda daļa,
kurā tiek lasīti Svētie Raksti un mācītājs tos izskaidro, lai stiprinātu
draudzi ticībā;
- Svētā
Vakarēdiena svinēšana, kurā Dievs maizē un vīnā fiziski
savienojas ar tiem, kas to saņem;
- noslēgums.
Mūzika un liturģija
Protams, šāds dievkalpojuma apraksts ir ļoti
shematisks. Tomēr pamatā kopš senbaznīcas laikiem draudzes dievkalpojumos visas
šīs daļas dažādās proporcijās ir bijušas. Arī mūsu LELB dievkalpojumos jūs
atradīsiet visas šīs daļas. Tomēr ne daļas vai to proporcijas ir tās, kas
padara dievkalpojumu par īpašu notikumu, bet gan tas, ka Debesu Tēvs caur savu
Dēlu Jēzu Kristu nāk pie saviem bērniem – tiem, kuri tic, ka arī par viņu
grēkiem Jēzus ir cietis krustā un trešajā dienā augšāmcēlies no
mirušajiem.
Autors: māc. Didzis Skuška
(Pārpublicēts no LELB mājaslapas - http://www.lelb.lv/lv/?ct=dievkalpojums )
|