31. oktobrī Reformācijas dienā Liepājas
Lutera draudzē pēc svētku dievkalpojuma viesojās Luterisma Mantojuma fonda
izdevniecības direktors, kādreizējais Liepājas Lutera draudzes mācītājs
(1993-2000) Juris Uļģis. Draudzes namā ikvienam interesentam bija iespēja
iepazīties ar LMF (Luterisma mantojuma fonda) grāmatām un iegādāties tās par
pievilcīgām cenām.
Iesākumā Juris Uļģis klātesošos iepazīstināja
ar Luterisma mantojuma fonda organizāciju, ar ko tā nodarbojas, uz ko balsta
savu darbību un tās nākotnes plāniem. LMF Latvijā darbojas jau divdesmit gadus,
un galvenā mērķauditorija ir lasītāji – bērni, vecāki, mācītāji un teologi, kā
arī draudžu locekļi.
Tālākā vakara gaitā Juris Uļģis uzstājās ar
lekciju „Kas ir meditācija Luteriskās Reformācijas izpratnē”. Pamats, uz ko
balstās kristīgā meditācija, ir Svētie Raksti – Sola Scriptura. Svarīgākais ir
tas, par ko (saturs) mēs meditējam, nevis kā (poza) mēs meditējam. Centrā ir
mūsu meditācijas objekts, un tas nosaka meditācijas augļus.
Kristīgā izpratnē saturs, par ko mēs
meditējam, ir Svētie Raksti. Pēc J. Uļģa vārdiem, ir trīs patiesības, uz kurām
balstās kristīga meditācija:
1.Mūsu Kungs ir augšāmcēlies un noslēpumainā veidā klātesošs pie
saviem mācekļiem kā Viņš to ir apsolījis.
2.Jēzus vārdiem ir dzīvību dodošs spēks.
3.Dievs Tēvs ir mūs attaisnojis no savas žēlastības caur ticību mūsu Kungam.
Kristīgā
meditācija pievērš uzmanību mūsu Kungam un Viņa Vārdiem. Mēs, kas meditējam,
piederam Kungam, meditējam par Viņu un Viņa Vārdiem. Kā viens no meditācijas
paraugiem ir Marija (Lk 10:38-42), kuras acis bija vērstas uz Jēzu un ausis
klausījās Jēzus vārdos, viņa bija atvērta Jēzum un tam, ko Viņš sacīja.
Tiem,
kas grib kļūt par Jēzus mācekļiem, Viņš saka: „Ja jūs paliekat Manos vārdos,
jūs patiesi esat Mani mācekļi.” (Jņ 8:31) Jēzus māceklis mājo (paliek) Jēzus
vārdos – mūsu adrese ir Dieva Vārdi. Palikt Vārdos, nozīmē palikt tajos gan
mūsu prātā un sirdī, gan pārdomās, lai Kristus mūs varētu apskaut.
Mūsu
meditācijas praksi nosaka Svētais Gars, kas tiek dots tieši caur Vārdu. Pirms
mēs sākam meditēt (līdzīgi kā sākot lūgšanu), mēs lūdzam, lai Tēvs dod mums
Svēto Garu, lai mūs vada. Kā vienu no pirmajām Bībeles grāmatām, par kuru
meditēt, J. Uļģis min Psalmu grāmatu – tā ir kā lūgšanu grāmata meditācijas
skolēniem, jo jau pirmajā psalmā mēs lasām: „Svētīgs tas cilvēks, kam (..)prāts
saistās pie Tā Kunga baušļiem un kas dienām un naktīm domā par viņa bauslību.”
Kā
kopsaucēju par kristīgo meditāciju var izkristalizēt to, ka meditācija ir mūsu
uzkavēšanās pie Jēzus vārdiem relaksētā un pasīvā veidā, līdz šie vārdi mūs
satver, ietekmē, aizgrābj un uzrunā. Meditācijas procesā mēs pārstājam būt tie,
kas domā un dara, atstājam vietu Jēzum un Viņa vārdiem – Viņš un Viņa vārdi
kļūst par mūsu pasaules centru. (Mēs saņemam to, kas tiek sacīts mums, nevis ko
mēs sakām.)
Pēc
lekcijas kristīgajā meditācijā visi klātesošie kavējās sarunās un sadraudzības mielastā, kā arī varēja piedalīties viktorīnā par Mārtiņu Luteru un reformāciju, iegūstot savā īpašumā noderīgas balvas.
|