95 tēzes
Diskusija par grēku
atlaides spēka izskaidrojumu
Lutera strīds ar
Tecelu
Publicēts 1517.g. 31.oktobrī
Vitenbergā.
No latīņu valodas tulkojis Justs Jonass.
Ir zināmi trīs šo tēžu izdevumi, kas datēti ar 1517.gadu. Šīs tēzes atrodamas
visos Lutera tēžu krājumos. No šiem izdevumiem tās pārpublicētas Lutera Kopoto
Rakstu izdevumos, proti: latīņu valodā - Vitenbergas izdevumā. Veimāras
kritiskajā izdevumā teksts publicēts latīņu valodā atbilstoši Vitenbergas
oriģinālam. Šeit ir publicēts Justa Jonasa veiksmīgais tulkojums. Šis tulkojums
atrodams Vitenbergas vācu izdevumā (Bd. I, fol.9)
Patiesā mīlestībā (bez jebkādiem
sava goda meklējumiem), dedzīgi vēlēdamies atklāt patiesību, godājamais tēvs
Mārtiņš Luters, Vitenbergas augustīnietis, brīvo mākslu un Svēto Rakstu
maģistrs ar Dieva žēlastību ir nolēmis sniegt šos izteikumus par grēku
atlaidēm, lai aizstāvētu savus uzskatus diskusijā ar sludinātājordeņa brāli
Johanu Tecelu: tādēļ tie, kuriem nav iespējams klātienē pārrunāt ar viņu šīs
lietas, tiek lūgti tās noskaidrot ar šī raksta starpniecību.
Mūsu Kunga Jēzus Kristus vārdā, āmen.
1. Mūsu Meistars un Kungs
Jēzus Kristus, sacīdams: ”Atgriezieties no grēkiem”, grib, lai visa ticīga
cilvēka dzīve uz zemes būtu pastāvīga jeb nepārtraukta atgriešanās no grēkiem.
2. Šie vārdi nav jāsaprot
tā, it kā tie būtu sacīti par grēknožēlas sakramentu, proti, grēksūdzi un
gandarīšanu, kas notiek ar priestera amata starpniecību.
3. Tomēr Kristus grib, lai
ar šiem vārdiem tiktu saprasta ne tikai iekšēja grēku nožēla: jā, iekšēja grēku
nožēla kļūst maznozīmīga un nav īsta nožēla, jo tā nenes līdzi arī ārēju miesas
apspiešanu dažādos veidos.
4. Tādēļ nožēla un ciešanas
grēku dēļ, tas ir, patiesa atgriešanās, turpinās tik ilgi, kamēr vien cilvēks
jūt nepatiku pret sevi pašu, proti, līdz šīs dzīves beigām un ieiešanai
mūžīgajā dzīvošanā.
5. Pāvests negrib un nevar
nevienam atlaist kādu citu sodu kā vien to, ko viņš pats pēc sava prāta vai
saskaņā ar kanonu, tas ir, pāvesta priekšrakstiem.
6. Pāvests nevar piedot
pārkāpumus citādi, kā vien – pasludinot un apstiprinot, ka Dievs tos piedevis;
bet pāvestam tas jādara tikai tajos gadījumos, kad šādas tiesības ir tieši
viņas. Tie ir gadījumi, kuros, ja tie tiktu atstāti bez ievērības, vainīgajam
viņa pārkāpums paliktu nepiedots.
7. Dievs nevienam nepiedod
pārkāpumu, vienlaikus neprasīdams pilnīgu pazemību un nepakļaudams viņu
priesterim, savam vietniekam.
8. Canones poenitentiales,
tas ir, noteikumi par to, kā jāsūdz un jānožēlo grēki, ir jāattiecina vienīgi
uz dzīvajiem; no mirstošajiem šo noteikumu burtisku ievērošanu nevar prasīt.
9. Tādēļ Svētais Gars mums
ir labi darījis, likdams, lai pāvests savos dekrētos jeb likumos arvien
noteiktu izņēmumus nāves tuvuma un ārkārtējas nepieciešamības gadījumos.
10. Tie priesteri, kuri
mirstošiem cilvēkiem patur spēkā Poenitentias canonicas – tas ir, grēknožēlu
šķīstītavā, lai tur notiktu gandarīšana – rīkojas nesaprātīgi un ļauni.
11. Šī nezāle – uzskats, ka
grēknožēla un gandarīšana, kuru uzliek par pienākumu kanoni jeb noteikumi, ir
jāpārvērš šķīstītavas grēknožēlā un ciešanās – ir tikusi iesēta, kamēr bīskapi
gulēja iemiguši.
12. Senlaikos canonicae
poenae, tas ir, grēknožēla jeb gandarīšana par izdarītajiem grēkiem, ir tikusi
noteikta nevis pēc, bet pirms absolūcijas – lai pārbaudītu, vai sirds
satriektība un nožēla ir patiesa un godīga.
13. Mirstošie ir gandarījuši
par visu ar savu nāvi jeb miršanu; viņi ir miruši kanona prasībām jeb
noteikumiem, tādēļ būtu taisnīgi viņus no tiem atbrīvot.
14. Mirstoša cilvēka
nepilnīgā dievbijība vai nepilnīgā mīlestība nenovēršami nes sev līdzi lielas
izbailes; jo mazāk ir mīlestības, jo lielākas bailes.
15. Šīs bailes un šausmas
pašas par sevi – nemaz nerunājot par citām lietām – ir pilnīgi pietiekamas, lai
radītu šķīstītavas mokas un ciešanas, jo izbīlis un izmisums ir tik tuvu viens
otram.
16. Elle, šķīstītava un
debesis, šķiet, savstarpēji atšķiras tādā pašā mērā kā pilnīgs izmisums, stāvoklis
tuvu izmisumam un drošība.
17. Šķiet, ka šķīstītavā,
mazinoties dvēseļu bailēm, mīlestībai tajās būtu jāpieaug un jāpieņemas spēkā.
18. Šķiet, nekādi stingri
pamatojumi, nedz Rakstu vārdi neapliecina to, ka šķīstītavā dvēseles atrastos
ārpus nopelnu krāšanas vai mīlestības pieaugšanas stāvokļa.
19. Tāpat šķiet nepierādīts
tas, ka šķīstītavā visas dvēseles būtu vismaz pārliecinātas par savu pestīšanu
un brīvas no raizēm, - lai gan mēs par savu pestīšanu esam pilnīgi
pārliecināti.
20. Tādēļ pāvests nedomā, ka
vārdi” pilnīga visu moku atlaišana” nozīmētu, ka cilvēks tiek pilnībā atbrīvots
no visām mokām, bet gan – tikai no tām, kuras pats pāvests ir uzlicis.
21. Tādēļ maldās atlaižu
sludinātāji, kuri apgalvo, ka ar pāvesta atlaides palīdzību cilvēks topot brīvs
no visām mokām un atpestīts.
22. Jā, pāvests neatbrīvo
dvēseles no mokām šķīstītavā par to, ko tām, saskaņā ar kanonu, šajā dzīvē būtu
vajadzējis nožēlot un atlīdzināt.
23. Ja vispār kādam varētu
atlaist visas mokas, tad, protams, tikai pašiem pilnīgākajiem, tas ir, pavisam
nedaudziem.
24. Tādēļ lielākā daļa ļaužu
tiek piekrāpti ar brīnišķīgo apsolījumu, kas tiek dots visiem bez kādas
izšķirības, iegalvojot vienkāršajam cilvēkam, ka viņš ir atpirkts no visām
mokām.
25. Vara pār šķīstītavu
pāvestam visādā ziņā ir tieši tāda pati kā ikvienam bīskapam un mācītājam savā
bīskapijā un draudzē, pie saviem ļaudīm.
26. Pāvests rīkojas pareizi,
dāvādams dvēselēm piedošanu ne atslēgu amata spēkā (kura viņam nav), bet gan –
sniegdams to kā palīdzību un aizlūgšanu.
27. Ir cilvēki, kas sludina
cilvēku izdomātas blēņas, apgalvodami, ka, tiklīdz kā grasis skanēdams iekrīt
lādē, dvēsele tajā pašā brīdī izlido no šķīstītavas.
28. Ir gan tiesa, ka, tiklīdz grasis nošķind lādē, alkatība ir klāt un pieņemas
spēkā; turpretī palīdzība vai baznīcas aizlūgšana ir vienīgi Dieva ziņā – Viņš
atbild pēc sava prāta un labpatikas.
29. Kurš gan zina, vai visas
dvēseles šķīstītavā tiek atpestītas, kā tiek apgalvots par Sv. Severīnu un
Paskālu?
30. Neviens nevar būt
pārliecināts, ka viņa patiesā grēku nožēla un ciešanas ir pietiekamas; vēl jo
mazāk kādam iespējams būt pārliecinātam, ka viņš saņēmis pilnīgi visu grēku
piedošanu.
31. Reti gadās sastapt
cilvēku, kura nožēla un ciešanas grēku dēļ būtu patiesas; tikpat reti var
sastapt kādu, kuru grēku atlaide patiesi būtu atpestījusi, proti, šādu cilvēku
ir ļoti maz.
32. Tie, kuri iedomājas, ka
atlaižu vēstuļu dēļ var būt droši par savu pestīšanu, nonāks velna nagos līdz
ar saviem skolotājiem.
33. Ikvienam ir tiesības būt
piesardzīgam un uzmanīties no tiem, kuri saka: pāvesta atlaides esot augstākā
un vērtīgākā Dieva žēlastība jeb dāvana, caur kuru cilvēks tiekot samierināts
ar Dievu.
34. Jo grēku atlaižu
žēlastība ņem vērā tikai gandarīšanas mokas, ko paši cilvēki izdomājuši un sev
uzkrāvuši.
35. Nekristīgu mācību
sludina tie, kas apgalvo, ka cilvēkiem, kuri grib atpestīt dvēseles no
šķīstītavas ar grēksūdzes vēstuļu palīdzību, nožēla un ciešanas nav
nepieciešamas.
36. Ikviens kristietis, kas
nožēlo savus grēkus un kam tie rada ciešanas, arī bez atlaižu vēstulēm saņem
pilnīgu piedošanu un tiek atbrīvots no savas vainas un mokām.
37. Ikviens patiess
kristietis – vai viņš būtu dzīvs, vai miris – ir visu Kristus un baznīcas
dārgumu līdzmantinieks – tā ir Dieva dāvana, kas nav saistīta ar atlaižu
vēstulēm.
38. Tomēr pāvesta piedošana
un tās pasludināšana nekādā ziņā nav nonicināma. Kā jau esmu sacījis, viņa
piedošana ir Dieva piedošanas pasludinājums.
39. Arī visizglītotākajiem
teologiem ir ārkārtīgi grūti ļaužu priekšā vienlaikus slavēt kā grēku atlaižu
lielo vērtību, tā arī patiesu grēku nožēlu un ciešanas grēku dēļ.
40. Patiesa grēku nožēla un
sirds ciešanas meklē un mīl sodu; turpretī bagātīgā atlaižu izdalīšana atlaiž
sodu, tā ka sods jau var radīt niknumu – vismaz dažos gadījumos.
41. Ir jābūt uzmanīgam,
sludinot par pāvesta grēku atlaidēm, lai vienkāršajiem cilvēkiem neradītu
maldīgu priekšstatu, it kā šīs atlaides būtu pārākas vai labākas par citiem
mīlestības darbiem.
42. Ir nepieciešams mācīt
kristiešiem, ka pāvesta nodoms nav pielīdzināt atlaižu saņemšanu kādam
žēlastības darbam.
43. Ir jāmāca kristiešiem,
ka tas, kas dod dāvanas nabagiem vai aizdod trūkuma cietējiem, dara labāk nekā
tas, kurš iegūst grēku atlaides.
44. Jo mīlestības darbi
vairo mīlestību, un cilvēks kļūst dievbijīgāks; turpretī grēku atlaide nedara
viņu labāku, bet tikai drošāku un brīvāku no mokām jeb soda.
45. Ir jāmāca kristiešiem,
ka tas, kas, redzēdams, ka viņa tuvākais cieš trūkumu, nepievērš tam uzmanību,
bet pērk atlaides, nav vis saņēmis pāvesta atlaidi, bet gan – uzkrāvis sev
Dieva nežēlastību.
46. Ir jāmāca kristiešiem,
ka tiem, kas nav pārlieku bagāti, ir pienākums paturēt savā namā tik, cik nepieciešams
iztikai, nekādā ziņā neatdodot pēdējo grēku atlaižu pirkšanai.
47. Ir jāmāca kristiešiem,
ka atlaižu pirkšana ir brīvprātīga lieta, kuru nevar pavēlēt.
48. Ir jāmāca kristiešiem,
ka pāvestam, izdalot grēku atlaides, sirsnīgas lūgšanas ir daudz vairāk
vajadzīgas nekā nauda.
49. Ir jāmāca kristiešiem,
ka pāvesta atlaides var nākt par labu tikai tad, ja cilvēks nebalsta tajās savu
paļāvību; nav nekā postošāka, kā – paļaujoties uz grēku atlaidēm, zaudēt bijību
Dieva priekšā.
50. Ir jāmāca kristiešiem,
ka pāvests, ja zinātu par ļaužu mocīšanu, ko sarīkojuši atlaižu sludinātāji,
labprātāk ļautu, lai Sv. Pētera katedrāle nodeg, pārvērzdamās pelnu kaudzē,
nekā liktu to uzcelt no savu avju ādām, miesas un kauliem.
51. Ir jāmāca kristiešiem,
ka pāvests – saskaņā ar savu pienākumu – labprāt izdalītu ļaudīm visu savu
naudu, pat tad, ja viņam nāktos pārdot Sv. Pētera katedrāli, - tiem pašiem
ļaudīm, kurus daži atlaižu sludinātāji tagad ir gatavi naudas dēļ nonāvēt.
52. Paļauties uz savu
pestīšanu atlaižu vēstuļu dēļ – tā ir nekam nederīga lieta un vieni vienīgi
meli – arī tad, ja komisārijs (vai atlaižu pārvaldnieks), jā, pats pāvests
gribētu likt par to ķīlā savu dvēseli.
53. Tie, kas atlaižu
sludināšanas dēļ pilnīgi aizliedz citās baznīcās sludināt Dieva vārdu, ir Kristus
un pāvesta ienaidnieki.
54. Dieva vārdam tiek darīta
netaisnība, ja sprediķī grēku atlaidēm velta tikpat daudz vai vēl vairāk laika
nekā Dieva vārda sludināšanai.
55. Pāvesta nodoms varētu
būt vienīgi šāds: ja grēku atlaides (kas ir mazāk nozīmīga lieta) tiek slavētas
ar vienu zvanu, vienu ceremoniju un greznumu, tad Evaņģēlijs (kas ir svarīgāka
lieta) jāpagodina un jāslavē ar simt zvaniem, simt ceremonijām un simtkārt
lielāku greznumu.
56. Baznīcas dārgumi, no
kuriem pāvests izdala grēku atlaides, Kristus draudzei nav ne skaidri nosaukti
vārdā, ne darīti pazīstami.
57. Tas, ka tie nav laicīgi,
miesīgi labumi, ir skaidri redzams, vērojot, ka daudzi sludinātāji tos nelabprāt
dod citiem, bet tikai sakrāj.
58. Tie arī nav Kristus un
svēto nopelni; jo šie nopelni nepārtraukti, bez pāvesta līdzdalības, sagādā
žēlastību iekšējam cilvēkam, vienlaikus nesot krustu, nāvi un elli ārējam
cilvēkam.
59. Sv. Laurencijs par
baznīcas dārgumu ir nosaucis nabadzīgos, kas ir baznīcas locekļi; taču viņš ir
lietojis apzīmējumu, kurš bija ierasts viņa laikos.
60. Mēs, zinādami drošu
pamatojumu, bez pārgalvības vai vieglprātības sakām, ka šis dārgums ir baznīcas
atslēgu vara, kas baznīcai dāvāta Kristus nopelna dēļ.
61. Jo ir skaidrs, ka
atbrīvošanai no mokām tajos gadījumos, kas ir pāvesta ziņā, pietiek ar pāvesta
varu vien.
62. Īstais, patiesais
baznīcas dārgums ir Dieva godības un žēlastības svētais Evaņģēlijs.
63. Šis dārgums – gluži
saprotamā veidā – modina arī vislielāko nelabvēlību un naidu, jo tas dara
pirmos par pēdējiem.
64. Turpretī grēku atlaižu
dārgums, protams, šķiet vistīkamākais; jo tas ļauj pēdējiem būt pirmajiem.
65. Tādēļ Evaņģēlija dārgumi
jau izsenis ir bijuši tīkli, ar kuriem zvejoti bagāti, pārtikuši ļaudis.
66. Turpretī grēku atlaižu
dārgumi ir tīkli, ar kuriem šajos laikos tiek zvejotas cilvēku bagātības.
67. Grēku atlaidi, ko
sludinātāji dēvē par lielāko Dieva žēlastību, varbūt arī varētu uzskatīt par
lielu žēlastību; jo tā ir ļoti izdevīga un tiešām ir liels guvums.
68. Un tomēr – patiesībā šāda
grēku atlaide ir pati niecīgākā žēlastība, ja salīdzina to ar Dieva žēlastību
un krusta dievbijību.
69. Bīskapu un mācītāju
pienākums ir goddevīgi atļaut apustuliskās grēku atlaides komisārijiem darīt
viņu darbu.
70. Bet vēl jo vairāk viņu
pienākums ir – modri gādāt, lai tie pāvesta pavēles vietā nesludinātu paši
savus izdomājumus.
71. Kas uzstājas pret
pāvesta grēku atlaides patiesību, tas lai ir nolādēts
72. Turpretī tas, kas ir
noraizējies vai apbēdināts atlaižu sludinātāju pārdrošo un nekaunīgo vārdu dēļ,
- lai ir svētīts.
73. Ja pāvests taisnīgi soda
ar savu nežēlastību un baznīcas lāstu tos, kas jebkādā veidā kaitē grēku
atlaides sludināšanai,
74. – vēl jo vairāk viņš
vēlas uzkraut savu nežēlastību un lāstu tiem, kuri, izmantodami kā aizsegu
grēku atlaides, kaitē mīlestībai un patiesībai.
75. Ir briesmīgi un
neprātīgi vērtēt pāvesta grēku atlaides tik augstu, it kā tās spētu sniegt absolūciju
vai atpestīt no grēkiem.
76. Turpretī mēs sakām, ka
pāvesta atlaide nespēj atbrīvot cilvēku pat no sīkākajiem ikdienas grēkiem un
to radītās vainas.
77. Tātad sacīt, ka Sv.
Pēteris, ja viņš tagad būtu pāvests, nespētu dot lielāku grēku atlaidi, būtu
zaimošana pret Sv. Pēteri un pāvestu.
78. Turpretī mēs apgalvojam,
ka gan pašreizējam, gan arī citiem pāvestiem ir dota lielāka grēku atlaide,
proti - Evaņģēlijs ar visu tā spēku, dāvanas dziedināt u.c.,1.Kor.12:6 – 9.
79. Dieva zaimošana ir –
sacīt, ka krusts, kas krāšņi izrotāts ar pāvesta ģerboni, spēj tikpat daudz kā
Kristus krusts.
80. Bīskapi, mācītāji un teologi, kuri pieļauj, ka šādi vārdi tiek sacīti
vienkāršajiem ļaudīm, nesīs par to smagu atbildību.
81. Šādas pārdrošas un
nekaunīgas runas un lielīšanās ar grēku atlaidēm noved pie tā, ka arī
izglītotiem cilvēkiem ir grūti aizstāvēt pāvesta godu un cieņu pret šādiem
apmelojumiem, kā arī vienkāršo ļaužu dzēlīgajiem, izmanīgajiem jautājumiem.
82. Proti: kādēļ pāvests
neatbrīvo no šķīstītavas uzreiz visas dvēseles – visusvētākās mīlestības un
ārkārtējas nepieciešamības dēļ, rūpējoties par šīm dvēselēm, - kas būtu vistaisnīgākais
iemesls šādai rīcībai; daudz mazsvarīgāka iemesla – iznīcīgās naudas – dēļ, lai
būvētu Sv. Pētera katedrāli, viņš taču atbrīvo neskaitāmu daudzumu dvēseļu!
83. Tāpat arī: kādēļ vēl
arvien tiek ievēroti mirušo (pieminēšanas) svētki un gadadienas un kādēļ
pāvests neatdod un neļauj ņemt atpakaļ benefīcijus vai pribendas, kas dibināti
par labu mirušajiem, ja jau tagad ir nepareizi lūgt par atpestītajiem?
84. Tāpat: kas gan tas par
jaunu Dieva un pāvesta svētumu, kas arī bezdievjiem un Dieva ienaidniekiem
naudas dēļ ļauj atbrīvot dievbijīgas un Dieva mīlētas dvēseles, tomēr negrib
ļaut šādas dvēseles atbrīvot par velti, mīlestības un šo dievbijīgo un Dieva
mīlēto dvēseļu lielās nepieciešamības dēļ?
85. Tāpat: kādēļ Canones
poenitentiales, tas ir, grēknožēlas noteikumi, kuri jau sen paši par sevi ir
atmesti un miruši, jo netiek pielietoti, vēl būtu atlīdzināmi ar naudu, ar
grēku atlaižu palīdzību, itin kā šie noteikumi vēl būtu spēkā un dzīvi?
86. Tāpat: kādēļ pāvests
tagad labprātāk neceļ Sv. Pētera katedrāli pats par savu naudu, nevis par
nabaga kristiešu naudu, lai gan viņa bagātības taču ir daudz lielākas par
jebkura bagātnieka krājumiem?
87. Tāpat: ko pāvests ar
savām grēku atlaidēm piedod vai sniedz tiem, kas jau ar savu pilnīgo grēku
nožēlu ir tiesīgi saņemt pilnīgu grēku piedošanu un atlaidi?
88. Tāpat: kas gan baznīcai
nestu vēl lielāku labumu kā tas, ka pāvests nevis vienu reizi, bet simt reižu
dienā katram ticīgajam dāvātu šo piedošanu un atlaidi?
89. Tā kā pāvests ar grēku
atlaidēm vairāk rūpējas par dvēseļu pestīšanu, nevis cenšas iegūt naudu, -
kādēļ tad viņš atceļ un iznīcina agrāk dotās vēstules un atlaides, kurām taču
vēl arvien ir tas pats spēks?
90. Šie laju asie argumenti
tiek tikai ar varu apklusināti, nevis atspēkoti ar skaidriem pamatojumiem; tas
liek ienaidniekiem izsmiet baznīcu un pāvestu, turklāt dara kristiešus
nelaimīgus.
91. Tādēļ, ja grēku atlaides
tiktu sludinātas saskaņā ar pāvesta garu un nodomu, atbildes uz šiem
iebildumiem būtu viegli atrodamas, jā, tādi iebildumi pat nekad nebūtu
radušies.
92. Tādēļ lai pazūd visi
sludinātāji, kuri Kristus draudzei saka: miers! miers! – un miera nav
(Eceh.13:10-16).
93. Labi klāsies tiem
sludinātājiem, kuri Kristus draudzei saka: krusts! krusts! – un krusta nav.
94. Ir jāmāca un jāmudina
kristieši, lai viņi censtos sekot savai galvai, Kristum, caur krustu, nāvi un
elli.
95. Tā vairāk būs to, kuri
caur daudzām bēdām nonāks debesu valstībā (Ap.d.14:22), nevis, tukšu miera
solījumu maldināti, kļūs pārdroši.
Iebildums.
Es, Mārtiņš Luters no Vitenbergas
augustīniešu – eremītu ordeņa, gribu atklāti apliecināt, ka esmu publicējis
dažas tēzes pret tā sauktajām pāvesta grēku atlaidēm. Lai gan līdz šim nedz
mūsu cienījamā un godājamā universitāte, nedz arī pilsoniskā vai baznīcas vara
nav mani nolādējusi, tomēr, kā man nācies dzirdēt, ir daži pārsteidzīgi un
nekaunīgi cilvēki, kuri, iedomādamies šo lietu labi sapratuši un skaidri
saskatījuši, nekaunas pasludināt mani par ķeceri.
Bet es, tāpat kā jau agrāk daudzkārt esmu darījis, arī tagad kristīgās ticības
dēļ sirsnīgi lūdzu ikvienu: vai nu parādiet man labāku ceļu – ja Dievs jums
tādu ir atklājis -, vai arī pakļaujiet savas domas vismaz Dieva un baznīcas
spriedumam. Jo es neesmu tik pārdrošs, ka jebkurā gadījumā dotu priekšroku
savam viedoklim visu pārējo ieskatu vidū; taču neesmu arī tik nesaprātīgs, lai
pieļautu, ka Dieva vārds tiktu pakārtots cilvēku izdomām.
No vācu valodas tulkojusi Gundega
Dumpe.
(Pārpublicēts no Rīgas Sv. Jāņa draudzes mājaslapas - http://www.janabaznica.lv/95tezes.html ) |