Atanāsija ticības apliecība
Katram, kurš vēlas tapt svētlaimīgs, vispirms ir jābūt pareizai, kristīgai
ticībai.
Tas, kurš to neuzskata par vajadzīgu, bez šaubām, nolemj sevi mūžīgai
pazudināšanai.
Pareiza kopīga kristīgā ticība ir šī: Mēs godājam vienu vienīgo
Dievu trīsvienībā un trīsvienību vienā vienīgā dievībā, nesajaucot
personas un neizmainot dievišķā pamata būtību.
Jo viena ir Tēva, otra - Dēla un trešā - Svētā Gara persona, bet Tēva, Dēla
un Svētā Gara dievišķā Būtne ir viena vienīga: līdzvērtīga godā un mūžīgā
majestātē. Tāds, kāds ir Tēvs, ir Dēls un arī Svētais Gars.
Neradīts ir Tēvs, neradīts ir Dēls un neradīts ir Svētais Gars. Bezgalīgs ir
Tēvs, bezgalīgs ir Dēls un bezgalīgs ir Svētais Gars. Mūžīgs ir Tēvs, mūžīgs ir
Dēls un mūžīgs ir Svētais Gars. Tomēr nav trīs mūžīgu, bet tikai viens mūžīgs.
Tāpat nav trīs neradītu un trīs bezgalīgu, bet tikai viens neradīts un viens
bezgalīgs. Tā arī visvarens ir Tēvs,
visvarens ir Dēls un visvarens ir Svētais Gars. Tomēr nav trīs visvarenu,
bet tikai viens visvarenais. Tā Tēvs ir Dievs, Dēls ir Dievs, Svētais Gars ir
Dievs. Tomēr nav trīs Dievu, bet viens vienīgs Dievs. Tā Tēvs ir Kungs, Dēls ir
Kungs un Svētais Gars īr Kungs. Tomēr nav trīs Kungu, bet viens vienīgs Kungs.
Tāpat kā kristīgā patiesība pieprasa
mums atzīt katru personu atsevišķi par Dievu un Kungu, īā arī kopīgā kristīgā
ticība aizliedz mums runāt par trim Dieviem vai Kungiem. Tēvu nav neviens
darinājis, nedz radījis, nedz dzemdējis. Vienīgi Dēls ir no Tēva, ne darināts,
ne radīts, bet piedzimis. Svētais Gars ir no Tēva un no Dēla, ne darināts, ne
radīts, ne piedzimis, bet no tiem izejošs. Tātad ir viens vienīgs Tēvs, nevis
trīs Tēvu, viens vienīgs Dēls, ne trīs Dēlu, viens vienīgs Svētais Gars, ne
trīs Svēto Garu. Un šajā trīsvienībā neviens nav ne pirmais, ne pēdējais,
neviens nav par otru ne lielāks, ne mazāks. Visas trīs personas savā starpā ir
tikpat mūžīgas un tikpat vienlīdzīgas.
Katrā gadījumā, kā jau iepriekš
sacīts, mums ir jākalpo trīsvienībai vienībā un vienībai trīsvienībā. Tam, kurš
vēlas kļūt svētlaimīgs, ir jādomā par trīsvienību tieši tā. Bet, lai iegūtu
mūžīgo svētlaimību, noteikti ir nepieciešama arī stingra ticība mūsu Kunga
Jēzus Kristus iemiesošanai.
Pareiza ticība ir tā, ka mēs
ticam un apliecinām, ka mūsu Kungs Jēzus Kristus, Dieva Dēls,
ir reizē Dievs un arī cilvēks. Viņš ir Dievs, piedzimis no Tēva pirms laiku
iesākuma, un noteiktā laikā tapis par cilvēku no mātes miesām. Pilnīgs Dievs un
pilnīgs cilvēks, kuram ir saprātīga dvēsele un cilvēciska miesa, no dievišķības
puses līdzīgs Tēvam, bet no cilvēciskās puses - zemāks par Tēvu. Kaut arī Viņš
ir kā Dievs, tā cilvēks, tomēr nekādā gadījumā nav divu Kristu, bet tikai viens
vienīgs. Viņš nav viens vienīgs tādē, ka dievišķība būtu pārvērtusies par
cilvēciskumu, bet gan tādēļ, ka Dievs ir pieņēmis cilvēka izskatu. Viņš
caurcaurēm ir viens vienīgs; nevis tādēļ, ka abas būtības būtu sajauktas viena
ar otru, bet gan tādēļ, ka tās veido vienu veselumu, vienu personu. Jo tāpat kā
saprātīga dvēsele un miesa veido veselu cilvēku, tāpat arī Dievs un cilvēks ir
viens vienīgs Kristus, kurš cieta mūsu grēku dēļ, nokāpa ellē, uzcēlās no
mirušajiem, uzkāpa debesīs, sēž pie Tēva labās rokas un no turienes atnāks
tiesāt dzīvos un mirušos. Viņa atnākšanas dienā visiem cilvēkiem būs miesīgi
jāuzceļas no mirušajiem un jāatbild par saviem darbiem. Tie, kas darījuši labu,
iemantos mūžīgo dzīvību, bet tie, kas darījuši ļaunu, - mūžīgo pazudināšanu. Tā
ir pareiza, vispārēja kristīga ticība. Kas nopietni un neliekuļodams tai netic,
nevar tikt glābts.
|