Astotais bauslis
Astotais bauslis
"Tev
nebūs nepatiesu liecību dot pret savu tuvāku."
Kas
tas ir?
Mums
būs Dievu bīties un mīlēt, ka savu tuvāku nepatiesi neapmelojam, nenododam,
neaprunājam, nedz tam ļaunu slavu ceļam, bet mums būs to aizbildināt, visu labu
par to runāt un visas lietas par labu griezt.
106.
Ko Dievs sarga ar astoto bausli?
Ar
astoto bausli Dievs sargā mūsu tuvākā godu un slavu.
107.
Ko Dievs aizliedz astotajā bauslī?
Dievs
mums aizliedz teikt ko ļaunu par mūsu tuvāko, ja tas nenotiek pēc Dieva pavēles
un pienākuma.
108.
Kas ir nepatiesa liecība?
Nepatiesa
liecība ir visas mūsu ļaunās sirds domas un runas par mūsu tuvāko, kas varētu
kaitēt viņa godam un slavai. Pie tādiem grēkiem pieder:
1.
Tiesai vai ierēdņiem nodoti melīgi apvainojumi, iesniegumi, liecības un
aizstāvēšana, kā arī netaisns spriedums.
Nepatiesi
liecinieki: Sal. pam. 19,5: Nepatiess liecinieks nepaliks nesodīts, un, kas
nekautrīgi stāsta saltus melus, neizbēgs sodam.
Uzdevums:
Lasi Ap.d. 6,11: viltīgi liecinieki uzstājas pret Stefanu. Netaisns
apsūdzētājs: Lasi Mt. 27,12 un Jņ. 18,29-30. Netaisna likumdošana un netaisnas
lietas aizstāvēšana:
Jes.
10,1-2: Bēdas tiem, kas izdod netaisnus un viltīgus likumus, un rakstu
pratējiem, kas liek izsludināt savos rakstītos lēmumos kaitīgus tiesiskus
noteikumus, lai grozītu tiesu nabagiem un laupītu tiesības manas tautas
cietējiem, izmantojot atraitnes un izvazājot bāreņu mantu!
Netaisni
soģi:
Sal.
pam. 17,15: Kas bezdievi attaisno un taisno nosoda, ir abi negantnieki tā Kunga
acīs.
Lk.
23,24: Tad Pilāts nosprieda izpildīt viņu vēlēšanos.
2. Kad
runājam par savu tuvāko viltu un meliem, izgaismojam lietu citādāk, nekā tā ir
patiesībā, un noklusējam īstenību (tenkošana un apmelošana).
Ef.
4,25: Tāpēc atmetiet melus un runājiet patiesību ikviens ar savu tuvāko, jo mēs
savā starpā esam locekļi.
Jņ.
8,44: Jūs esat no sava tēva — velna, un jums gribas piepildīt sava tēva
kārības. Viņš no paša sākuma ir bijis slepkava un nestāv patiesībā, jo
patiesības nav viņā. Melus runādams, viņš runā pēc savas dabas, jo viņš ir
melis un melu tēvs.
Uzdevums:
Lasi 2. Ķēn. 5,19-27: Gehaza meli.
3. Kad
izpaužam sava tuvākā noslēpumu.
Sal.
pam. 11,13: Mēlnesis negribot pats atklāj, ko viņš slepeni zina; bet, kam
uzticama sirds, tas to noslēpj.
4. Kad
runājam par savu tuvāko ļaunu citiem cilvēkiem.
Jēk.
4,11: Neaprunājiet, brāļi, cits citu; kas savu brāli aprunā vai brāli tiesā,
aprunā likumu un tiesā likumu; bet, ja tu likumu tiesā, tad tu neesi likuma
darītājs, bet soģis.
Lk.
6,37: Netiesājiet, tad jūs netapsit tiesāti; nepazudiniet, tad jūs netapsit
pazudināti; piedodiet, tad jums taps piedots.
5. Kad
savā sirdī domājam ļaunu par savu tuvāko.
Cak.
8,17: "Un lai neviens nedomā savā sirdī neko ļaunu pret savu tuvāko, un
nemīliet nepareizus zvērestus, jo visu to Es ienīstu!" — saka tas Kungs.
109.
Kā astotais bauslis ir jāpielieto praktiski?
Astotais
bauslis un tiesības ir jāpielieto tā, lai tie netiktu izmantoti pret
nevainīgiem. Tātad patiesības slēpšana, piemēram, tēvijas ienaidnieku vai citu
ļaundaru atvairīšanai, nav melošanas grēks, bet to mums pieprasa īsta tuvākā
mīlestība. Tāpat arī mūsu pienākums
ir
paziņot, ja mes esam uzzinājuši par kādu ļaunu nodomu. Varas iestādēm, vecākiem
un citiem savu iespēju robežās ir tiesības un pienākums brīdināt, tiesāt un
sodīt pārkāpējus.
Uzdevums:
Lasi Jo. 2,4-5 un Ebr. 11,31: Rahaba neteica patiesību Israēla ienaidniekiem;
1. Sam. 20,12-13: Jonatāns apsolīja pastāstīt Dāvidam ļaunos nodomus; Ap.d.
23,12-16: Pāvila māsas dēls paziņoja Pāvilam par jūdu nodomāto slepkavību.
110.
Kā mums pienākas runāt par savu tuvāko?
Dievs
vēlas, lai mēs vienmēr runājam par savu tuvāko, neliekuļojot un domājot par
viņa labumu.
Rom.
12,9: Jūsu mīlestība lai ir neliekuļota. Nīstiet to, kas ļauns, pieķerieties
tam, kas labs.
Kol.
4,6: Jūsu runa lai aizvien ir tīkama, ar sāli sālīta, lai jūs zinātu, kā
ikvienam atbildēt.
Tas
notiek, ja mēs
1.
Aizstāvam savu tuvāko pret meliem, tenkām, kā arī pret nepatiesiem vai
pārspīlētiem apvainojumiem.
Sal.
pam. 31,8-9: Atdari savu muti par labu tiem, kas paši ir it kā mēmi un savā
labā runāt nespēj, un visu to lietas labā, kas ir atstāti! Atdari savu muti,
spried taisnu tiesu un atrieb nelaimīgos un nabagus!
Luters:
"Ja tu satiec pļāpu, kas tenko un nopaļā otru, tad saki viņam tieši pretī
tā, ka viņš nosarkst. Tā daudzi mācās turēt mēli aiz zobiem, kas citādi varētu
novest kādu nabaga cilvēku nelabā slavā, no kā viņam būs grūti atbrīvoties.
Godu un labu slavu, lūk, ir viegli atņemt, bet ne tik viegli tos atgūt."
2.
Stāstām un pateicamies ar neliekuļotu prātu par sava tuvākā patiesi labajām
īpašībām un darbiem.
1.
Sam. 19,4: Un Jonatāns runāja labu par Dāvidu, sarunādamies ar
savu tēvu Sauļu, un viņš tam sacīja: "Lai ķēniņš tik ļoti neapgrēkojas
pret savu kalpu Dāvidu, viņš nav pret tevi grēkojis, bet viņa lielie veikumi ir
ļoti lielā mērā nākuši tev par labu."
3. Ne
mazākā mērā neticam ļaunām runām par savu tuvāko, bet cenšamies to saprast pēc
iespējas labāk. Mēs piesedzam viņa vājības un kļūdas, aizlūdzam par to, ceram,
ka viņš labosies, un paši vienmēr runājam patiesību.
Sal.
pam. 14,30: Laba un mierīga sirds ir miesas dzīvība, bet ātrs un kaislīgs prāts
ir kā puveši kaulos.
1.
Pēt. 4,8: Tad nu topiet sapratīgi un skaidrā prātā, lai jūs varētu Dievu lūgt.
Par visām lietām lai jums būtu sirsnīga mīlestība citam pret citu, jo mīlestība
apklāj grēku daudzumu.
1.
Kor. 13,7: Tā apklāj visu, tā tic visu, tā cer visu, tā panes visu.
Luters:
"Sevišķi teicams un cēls ir tāds dabas dotums, ja kāds spēj visu, ko viņš
dzird runājam par savu tuvāko — ja vien tas nav patiesi ļauns —, izskaidrot un
griezt par labu vai vismaz atstāt netiesātu, tātad darīt pavisam pretēji tām
ļaunajām mēlēm, kas visiem spēkiem cenšas atrast ko nosodāmu savā tuvākajā, lai
celtu tam neslavu."
Uzdevums:
Lasi Jēk. 3,5-8: mēs ar savu mēli varam izteikt lielu lāstu vai lielu svētību.
|